Radarsystemen

Grote voertuigen, moeilijke omstandigheden, groter gevaar...

Nijverheidstakken zoals de mijnbouw, de landbouw, de bouwsector en de afvalverwerkingssector maken allemaal gebruik van zeer grote machines en werktuigen, die door hun omvang een gevaar vormen indien ze niet op een veilige manier bestuurd worden. Dode hoeken zijn bij dit type machines veel groter en ze omvatten niet alleen de achterkant, maar vaak ook de voorkant; zeker bij voertuigen waarin de machinist plaatsneemt op een verhoogde positie. Deze machines werken op ruwer terrein, ze worden meer blootgesteld aan de elementen en stof en 's nachts werken verminderen de zichtbaarheid nog verder.

De nieuwe ISO5006-norm voor grondverzetmachines slaat op het dode-hoeken-probleem rond deze voertuigen door te stellen dat "de machinist rond de machine moet kunnen kijken om zo efficiënt en veilig te werken". Een zichtoplossing zoals een camerasysteem gaat hierin reeds zeer ver, maar in sommige omstandigheden is een gamma van bijkomende apparaten belangrijk om de machinist visuele en hoorbare waarschuwingen te geven. Een radarsysteem brengt in deze omstandigheden raad.

RadarEye: Radar-detectiesysteem, gekoppeld aan een camerasysteem

Dit radarsysteem werd ontwikkeld als toevoeging bij een Orlaco camera- en monitorsysteem. Door een zichtoplossing te combineren met een actief signalisatiesysteem, biedt het RadarEye-systeem een bijkomende veiligheid en efficiëntie.

Het RadarEye-systeem detecteert en toont objecten en personen in bepaalde zones die buiten het zichtveld van de chauffeur liggen. De radar detecteert zowel stilstaande als bewegende objecten in een toegewezen detectiegebied.

Met dit systeem wordt de chauffeur gewaarschuwd met een hoorbaar alarm dat in sterkte toeneemt naarmate het object dichter komt. Wanneer een object gedetecteerd wordt, dan wordt dit weergegeven op de monitor, waardoor de chauffeur adequaat kan reageren. Dit voorkomt schade aan het voertuig en schade aan ander materieel door ongevallen tijdens het achteruitrijden. De radar zelf is volledig schok- en waterbestendig en ondervindt geen invloed van de omstandigheden, zoals sneeuw, regen, modder of temperatuursschommelingen.

Kenmerken:

 

  • Het detectiegebied wordt gevisualiseerd op een monitor. Van zodra een object of persoon deze zone binnentreedt worden tevens gekleurde bolletjes weergegeven op het scherm die de chauffeur attent maken op het mogelijk gevaar.
  • Detectiegebied: 2 - 20 m, verdeeld in 5 gelijke segmenten
  • Werktemperatuur: -40°C tot +85°C
  • Tijd tussen waarneming door radar en weergave op scherm: 50 ms
  • Orlaco CAN bus Radar monitor vereist

 

Backsense: Radar-Detectiesysteem zonder camera

Het Backsense radar-detectiesysteem werd ontwikkeld om personen en objecten te detecteren in dode hoeken, wat het aantal ongevallen aanzienlijk vermindert. Het systeem kan zowel stilstaande als bewegende objecten detecteren en het geeft de machinist een visuele en hoorbare waarschuwing in zijn cabine. Zo wordt zijn aandacht meteen gegrepen. Het systeem is dus veiliger dan een zichtoplossing, die de machinist niet verplicht naar het scherm te kijken. Het Backsense-systeem werkt efficiënt in ruige omgevingen en in omstandigheden met slechte zichtbaarheid (donker, rook, mist).

Kenmerken:

  • Geen kans meer op onoplettendheid van de machinist, het duidelijk hoorbare alarm kan niet uitgeschakeld worden
  • Kan aangesloten worden op andere veiligheidssystemen zoals een achteruitrijcamera of een achteruitrijalarm, zodat bv. de camera of het alarm enkel ingeschakeld wordt bij detectie van een persoon of object
  • Kan zowel gebruikt worden bij on road- als bij off roadtoepassingen
  • Zeer stevig ontwerp voor gebruik in alle weersomstandigheden en op alle terreinen
  • Visueel en hoorbaar alarm
  • Keuze uit verschillende detectiegebieden (3m, 4,6m of 8m)